maanantaina, lokakuuta 03, 2005

Lapset ja internet

Meillä on kerrostalon kellarissa verkkoseinäinen komero, jossa on tyypilliseen tapaan epämääräinen joukko laatikoita, koreja, polkupyöriä, pukupusseja ja kodinkoneiden laatikoita seuraavaa muuttoa varten. Siellä on myös iso pahvilaatikko, jonka kylkeen on kirjoitettu tussilla "Aurora Pariisissa". Se on täynnä aineistoa, joka käsittelee 1900-luvun alun Pariisia.

Olen suunnitellut jo monta vuotta kirjoittavani kirjan, jossa tyttökirjojeni sankaritar Aurora opiskelee Pariisissa. Aihe on minulle tuttu, sillä minulla on siitä paljon kirjoja, tunnen 1900-luvun alun ennestään. Tyttäreni, poikani ja miniäni ovat opiskelleet pitkiä aikoja Pariisissa. Olen saanut sieltä kirjeitä ja kuullut tarinoita. Osa uusista sukulaisista asuu siellä.

Kirja on ollut jo kauan mielessäni ja nimikin on valmiina: Chez Aurora. Auroran luona. Olin tutkinut huolella nettiä ja löytänyt samalla nimellä vain jonkun amerikkalaisen kissablogin ja lattiapäällysteliikkeen mainoslauseita yms. Laitoin tämän nimen blogille, jonka perustin viime yönä 1900-luvun aineistoa varten, kun siirsin sen pois lipastosta.

Ikävä yllätys

Tänään huomasin, että internetistä löytyikin sillä nimellä heti ensimmäiseksi pikkulukijoilleni sopimatonta aineistoa. Tänään Bloggerilla oli pitkä huoltotauko, ja odotin kärsimättömänä, että pääsisin muuttamaan nimen. Nyt se sopiva myös nuorille lukijoille, jotka etsivät sieltä aineistoa kirjaesitelmään.

Siitä tuleekin mieleeni: Onko Suomessa blogeja nimenomaan lapsille? En ole koskaan tarkistanut asiaa. Ainakin Yhdysvalloissa ja Ranskassa on blogeja, joissa vanhemmille neuvotaan lapsille sopivaa luettavaa ja puuhattavaa. Ranskankielinen sivusto "Les enfants sur internet" onkin linkkilistassani. Amerikkalaisen linkin olen kadottanut jossakin niistä monista katastrofeista, jotka ovat koetelleet bloggarin uraani.

2 kommenttia:

  1. Yksi minun tyttäreista aloitti hyvin nuorille lapsille ja vanhemmille tarkoitettu kivan blogin. Se jäi vähän keskentekoiseksi kun hän meni takaisin töihin, mutta on juuri palannut siihen, hitaasti kasvava vielä... http://appleturnover.tv/appleturnover.html

    VastaaPoista
  2. Kiitos vihjeestä! Siellä oli ihan muistitehtäviä yms, joita voi tehdä.

    VastaaPoista