sunnuntaina, kesäkuuta 18, 2006

Volkswagenin ystävällinen ilme



Kuva: Wikipedia

Juuri äsken TV:ssä nähty Discoveryn auto-ohjelma kertoi, että Volkswagenin ystävällisen ilmeen keksi nimenomaan Adolf Hitler, mies jonka olisi ollut nähtävästi parempi päästä designeriksi kuin valtakunnan johtoon. Ei niin pahaa, ettei jotain hyvää, ihmisessäkin - ja varsinkin ihmisessä. Mutta tieto oli sittenkin yllättävä.

Tietenkin myös koko idea kansanauton tekemisestä oli Hitlerin. Porschen suunnittelema auto oli kuitenkin niin ruma, että Hitler suunnitteli itse paremman, ilmeeltään ystävällisemmän. Siitä tuli maailman suosituin auto nimenomaan sen ystävällisen ilmeen vuoksi.

Chaplin tajusi Diktaattorissa Hitlerin kaksijakoisuuden.

Lisäys seuraavana päivänä:
Onneksi Hitlerin kausi oli lyhyt, vain 1933-1945. Neuvostoliiton kauhuja kesti yli 60 vuotta. Ellisin saarella on siirtolaismuseossa näyttely Stalinin pakkotyöleireistä Gulag Älkäämme unohtako niitä 18 miljoonaa vankia. Tämä löytyi Pekka Nykäsen blogista.
Kuulin Torontossa pakolaisilta omakohtaisia muistoja ja sukutarinoita molemmista, sekä Hitlerin että Stalinin ajoista.

10 kommenttia:

  1. Eikös Hitler opiskellut taiteita? Minulle on jäänyt sellainen mielikuva.
    Kaksijakoinen ihminen. Herkkä toisaalta, mutta toisaalta sadistisen julma.

    VastaaPoista
  2. Ehkä hän todellakin tuli myös mielisairaaksi. On hyvin vaikeaa ajatella tällaisesta ihmisestä hyviä puolia. Kuitenkin jotkut ihailevat kovasti vastaavanlaisia ihmisiä. En minä laittaisi hänen kuvaansa huoneeseeni.

    VastaaPoista
  3. Hotanen:
    Arkkitehtuuriko se oli?
    Niin taisi olla. Ehkä hän olisi ollut betonilähiöiden uranuurtaja.

    ---
    Tuo on vaikea kysymys, mikä menee pieleen, että ihmisestä tulee tuollainen? Ja sitten tietenkin voi kysyä, että miksi yhtä ukkoa ei saada kuriin, miksi massa menee mukana?
    Joukossa tyhmyys tiivistyy.
    Joukon valinta. Joukossa mukana pysyminen...

    VastaaPoista
  4. Minkähänlaisia olisivat olleet Hitlerin suunnittelemat "kansantalot"? Jos autoissa piti olla olla ystävällinen ilme, kai se olisi ollut taloissakin.

    Volkkari suunniteltiin perheelle, jossa olisi kolme lasta. Olemme kerran tulleet apen vanhalla volkkarilla kolmen pienen lapsen kanssa Savosta Helsinkiin. Ahdasta oli, kun piti mahtua myös vauvan vaunujen koppa. Yksi lapsi oli takapenkin takana. Vaarallista.

    Olisimme saaneet sen auton omaksi ilmaiseksi, mutta emme ottaneet, sillä laskimme, että meillä ei olisi varaa auton ylläpitoon yhden ihmisen palkalla. En halunnut mennä töihin auton vuoksi. Olin mieluummin kotiäiti.

    Talotkin olisivat olleet varmaankin kansalle pieniä ja somia, täynnä pikkukopperoita.

    Mistä johtunee, etten ole koskaan ennen tiennyt Hitlerin ja Volkswagenin yhteydestä? Käykö niin ihmiselle, joka ei katso paljon koskaan TV:tä eikä lue "seiskoja"? Tiesikö volkkareita rakastava sukupolvi tästä yhteydestä?

    Volkkarithan ovat herttaisia autoja. Niiden värit ja muoto ovat miellyttäviä.

    VastaaPoista
  5. Hannun ja Kertun piparitaloja todennäköisesti.
    Päältä kauniita sisältä ahdistavia ja pahoja salaisuuksia täynnä olevia.
    Päädyin noihin betonitaloihin tämän hänen surullisten historiallisten rakennustensa kautta.

    VastaaPoista
  6. Hitler halusi arkkitehti Albert Sperin edustamaan alter egoaan, mutta Kolmannen valtakunnan rakennussuunnitelmista eivät ehtineet onnistua muut kuin keskitysleirit.

    VastaaPoista
  7. Hirvittävä aikakausi. Siitä täytyy kuitenkin puhua, jotta totuus tiedetään ja jotta vastaaviin asioihin puututtaisiin ajoissa.

    VastaaPoista
  8. Speerin arkkitehtuurille näyttää olevan oikein sivutkin. http://www.dataphone.se/~ms/speer/welcom2.htm

    Olen samaa mieltä, että näistä on hyvä keskustella ja myös jälkipolvienkin tietää.

    VastaaPoista
  9. Sanopa muuta! (siis että hänen aikansa oli lyhyt) Silti hän ehti saamaan aikaan noin massiivista tuhoa.
    Katsoin eilen tuota Speerin arkkitehtuuria, että siinä on käytetty kaikki valtaistamisen (empowerment) keinot. Tuli oksettava olo.

    VastaaPoista
  10. Kyllähän viime vuosisata oli kammottava. Vai ovatko kaikki vuosisadat olleet samanlaisia?

    VastaaPoista