maanantaina, syyskuuta 29, 2008

Museot ja valokuvaaminen 2



Kuva: Matti Amnell

Poikani on ostanut hienon skannerin, jolla voi muuttaa digitaalisiksi sekä negatiiveja että dioja. Kauan sitten otettuja, ennen näkemättömiä kuvia tulee esille.

Tämä kuva on todiste siitä, että Louvressa saa kuvata. Olimme vuonna 1985 kotilomalla Euroopassa koko perhe, matkustimme Eurorail-lipuilla junalla ja kävimme monissa maissa Suomen lisäksi.

Koska meitä oli viisi, jakauduimme monesti 2-3 hengen ryhmiin sen mukaan, mikä nähtävyys ketäkin sattui kiinnostamaan. Eräänä päivänä Pariisissa nuoremmat lapset kävivät isänsä kanssa Jim Morrisonin haudalla ja viemärikierroksella, ja vanhempi poikamme ja minä vietimme koko päivän Louvressa.

Otimme paljon kuvia poikani hienolla Canon-kameralla, jonka hän oli saanut "ylioppilaslahjaksi" (high school graduation) ja joka toimii edelleen hyvin. Otimme sillä aikoinaan paljon kuvia Kanadassa ja USAssa, ja jotkut minunkin kuvista ilmestyivät lehdissä.

Louvressa otimme monet kuvat 1000 ASAn filmillä, sillä oli hämärää ja salamamaahan ei voi museoissa käyttää.

5 kommenttia:

  1. Tyylikkään näköinen herrasmies tämä MA. En tiedä, mikä reaktio kommentista syntyy, mutta vielä fiksumpaa kuin on olla miehen ajamatta autoa, on laittaa nainen rattiin ja neuvoa vieressä. Minä en edes Turun liikenteeseen ole tottunut, vaikka minulla toki kortti on.

    VastaaPoista
  2. Eivätkö he olekin kaikki tyylikkäitä herrasmiehiä, molemmat MA:t, Victor ja Frans?

    Muotokuvassa oleva Frans I ei ole suosikkejani, mutta sattuu edustamaan renessanssia.

    Juha, tuo ajamisohjeesi sopii hyvin, jos nainen osaa ajaa autoa. Osannen ajaa autoa hätätilassa, mutta minulla ei ole ollut koskaan ajokorttia, omaa autoa tai edes polkupyörää. On minulla ollut oma kelkka.

    VastaaPoista
  3. On sekä kohteliasta että kohtuullista sanoa, että MA lienee herrasmies, mitä Fransu tuskin oli. Hyvä tiivistelmä http://fi.wikipedia.org/wiki/Frans_I_(Ranska) Hugosta minulla ei ole oikein muuta käsitystä kuin että patsas on kuvassa komea - ja taitaa siinä olla yhdennäköisyyttäkin MA:han?

    VastaaPoista
  4. Frans I:ssä yhtyivät renessanssihallitsijan hyvät ja huonot puolet. Hän kuoli nuorena turnajaisissa tapaturmaisesti. Silloinkin elettiin vaarallisesti.

    Poikani kertoo Victor Hugon patsaasta otetun kuva alla Flickrissä, että patsas tuli hänelle läheiseksi Pariisissa opiskelun aikana, jolloin hän kulki sen ohi päivittäin Sorbonneen mennessään.

    Minua ihastutti Pariisissa käydessä myös se, että siellä lapsille ja nuorille oli ilmainen pääsy museoihin. Lieneekö vieläkin?

    VastaaPoista
  5. Tervehdys.

    Sain minäkin kuvattua Mona Liisan aikoinaan Louvressa. Nyt en ole käynyt siellä ja en tiedä nykytilannetta.

    Amsterdamissa en saanut ottaa kuvia Vincentin museossa.

    Suomessa eivät kaikki museot anna kuvata. En tiedä mitä varten, mutta minusta sellaiset museot eivät halua herättää ihmisten kiinnostusta ja siitähän seuraa se, että vähemmän kävijöitä. No, tuo on oma mielipiteeni.

    Terveisin Carrizo.

    VastaaPoista